توانایی سگ ها

در این نوشتار گوشه ای از توانمندی ها و استعداد های بی بدیل مثبت و منفی سگ ها که کمتر به آن پرداخته شده بیان می شود که جای شکر و سپاس بی پایان خالق هستی راست بابت خلق چنین موجودی که همواره در طول تاریخ خدمتگذار بی منتی برای انسان بوده و هست.

راهنمائی

سابقه استفاده از سگ ها برای کمک به انسان به اواسط قرن 16 میلادی برمیگردد.اولین مدرسه تربیت سگ های راهنما در آلمان و در طول جنگ جهانی اول و برای کمک به تسهیل بازگشت سربازان خسته و زخمی احداث شد.اولین سگ راهنمای مورد استفاده در انگلستان سگی از نژاد ژرمن شپرد بود.

معمولا نژاد گلدان رتریور و ژرمن شپرد بیشتر مورد توجه و استفاده بودند که بعد ها سگ دو رگه(مخلوط) گلدن رتریور با لابرادور با پودل نیز رایج شد.

سگ های راهنما برای افراد نابینا و یا کم بینا تربیت شده اند. حتی افرادی که دچار کور رنگی بوده و توانایی تشخیص علایم هشداردهنده را ندارند می توانند از این سگ ها استفاده کنند. به طور معمول همه سگ های راهنما ( نجات، نابینایان، ناشنوایان و...) می توانند به همه محیط ها وارد شوند حتی اگر در آنجا ورود حیوانات ممنوع باشد.

نجات کوهستان

سگ های نجات کوهستا بیشتر به منظور رسیدگی به فعالیت کوهنوردان و صد البته برای نجات افراد به دام افتاده در کوهستان تحت تعلیم و استفاده قرار می گیرند مثل سگ های نژاد سن برنارد.

سگ های شنوا

سگ هایی هستند که برای کمک به افراد ناشنوا و یا کم شنوا تربیت می شوند. برا مثال در انگلستان 650000 نفر از کم شنوایی یا ناشنوایی رنج می برند.

این سگ ها در داخل خانه برای جواب دادن به صدای زنگ در، اعلام خطر آتش سوزی، زنگ تلفن و زنگ ساعت و در خارج از محیط خانه در مواقع آژیر، صدای بوق و جلب توجه برای سایر همسایگان کاربرد دارند. این سگ های کمک باید باید تمام تست های شنوایی و حساسیت به صدا را با موفقیت بگذرانند و برای اینکه برای عموم مردم قابل شناسایی باشند از قلاده و بند رنگی خاصی برای آن ها استفاده می شود.

سگ های خدماتی

سگ هایی هستند که نه وظایف شنوایی و نه بینایی دارند بلکه کمک به افراد معلول جسمی برای جابجایی و آوردن و بردن وسائل مورد نیاز آن ها، کمک به تشخیص حملات صرع در کودکان( حملات صرع را قبل از وقوع شناسایی کرده و از وارد آمدن جراحات به کودکان در اثر زمین خوردن و سقوط از ارتفاع جلوگیری می کنند). کمک برای شناسائی بیماری هایی نظیر تومور، دیابت و ... کاربرد دارند.

توانائی دفن کردن اشیاء

در زمان کندن زمین، سر حیوان به پایین، عقب(خلف بدن) به سمت بالا و دم به سمت پایین قرار می گیرد. گفته می شود دم خود را برای حفاظت از آلت تناسلی خود در بین پاها قرار می دهد مثل حالت ترس حیوان.

انگیزه های سگ برای کندن زمین

1- ترس یا فرار 2-از روی بی حوصلگی 3-گرما 4- دفن استخوان 5- فرار از دست حشرات 6- هیجان 7- نژادی 8- خوردن خاک و ریشه گیاهان.

·  سگ در اثر ترس از مسائل وحشت آور ( صدای رعد و برق و ...) اقدام به حفر گودال و حتی گاهی فرار از محیط خانه با حفر گودال می کند.

·  حفر این گودال در زیر سایه درختان یا محل های دیگر رخ میدهد. این حرکات در بین نژادهای روت وایلر و بول داگ رایج است.

·  سگ ها عاشق استخوان هستند، اگر استخوان زیاد داشته باشند و یا اگر گرسنه نباشند اقدام به دفن آنها می کنند. البته سگ ها استخوان های سفت و کهنه را هم دفن می کنند.

·  گفته می شود این رفتار در سگ های نژاد تریر بیشتر دیده می شود( چرا که شکار حیوانات زیر زمین را دوست دارند) اما هر سگی استعداد انجام آن را دارد.

توانایی و عادت جویدن

توله سگ ها هم چون نوزاد آدمی دنیا را تا 6 ماهگی از طریق دهان و جویدن کشف و امتحان می کنند.

جویدن در بین سگ سانان حالتی معمول است و در توله ها باعث رفع خارش لثه ها به علت در آوردن دندان های تازه می شود. سگ ها فرق بین لباس های تازه و کهنه را در نمی یابند و در صورت جویدن آنها می توانند به صاحب خود زیان برسانند پس بهتر است وسایل جویدنی را از فروشگاه های معتبر حیوانات خریداری کنیم تا اینکه از وسایل کهنه خودمان استفاده کنیم. اگر سگتان وسیله نامناسبی را برای جویدن انتخاب کرد هرگز اورا دنبال نکنید چرا که حیوانتان این کار شما را مثل بازی کردن تلقی کرده و شروع به دویدن می کند.

اگر با خشم سگتان را دنبال کنید، سگ از شما ترسیده و فرار خواهد کرد. استفاده از صدای بلند و نهی کردن او از این عمل و جایگزین کردن اسباب بازی جدید بهترین راه ممکن است.

توانائی خشونت و تهاجم

سگ ها بنابر دلایل مختلف می توانند رفتارهای تهاجمی از خود نشان دهند، مثل دلایل پزشکی، ترس، خاطرات بد گذشته و ....

بیماری های محرک خشونت در سگ عبارتند از:

1- پرکاری تیروئید 2- مشکلات عصبی( ارثی یا اکتسابی) ( ضربه سر، تومور های مغزی و صرع ) 3- درد (به خصوص اگر مزمن و شدید باشد).

سایر موارد القاء کننده خشونت در سگ:

1-تهاجم و خشونت در رابطه با حاکمیت و سلطه گری

2-تهاجم برای دفاع از قلمرو

3-تهاجم برای شکار( هر چیزی که سگ قصد شکار آن را دارد و آن را طعمه می بیند)

4-تهاجم مادرانه ( دفاع سگ ماده از توله هایش در برابر خطر.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد